P5C. Quin embolic, per què serveixen els sentits?


QUIN EMBOLIC! PER QUÈ SERVEIXEN ELS SENTITS?

Iniciem nou Itinerari. Fa tot el dia que sabem que tenim un mail adreçat a nosaltres i no sabem què pot ser. Poder és una felicitació, o poder algú que vol saber alguna cosa, o poder ens volen demanar ajuda... aix! Quins nervis!

Per fi podem veure el mail, seiem amb equips cooperatius (que són els mateixos que els de l'últim Itinerari):

Equip Tortugues Marines

Equip Alarma vermella 

Equip Esports

Equip Sargantanes

Equio lLeons

Equip Unicorns màgics


En el mail, ens apareix aquest vídeo:



I el vam veure així:



I què creieu que li vam dir a la Lili? Doncs que sí, que l'ajudaríem. No ens perdríem mai una festa!


Per començar i saber què sabem i què no dels sentits, fem un kahoot que ens encanta i a més a més ens serveix per saber quant hem après.


Mirem la cançó de la Dàmaris Gelabert "Els cinc sentits" per començar a familiaritzar-nos amb el nou vocabulari.


Anotem quis creiem que són els sentits utilitzant la tècnica cooperativa del full giratori:








Escoltem també el conte del País dels cinc sentits per veure els òrgans que participen en la percepció dels sentits.

COM NOTEM EL GUST DE LES COSES? (EL GUST)

PISTA NÚMERO 1:


Què hi ha dins la caixa?


Toquem el que hi ha dins la caixa i a la rotllana intentem descobrir què hi ha. En Xavi és el que encerta què hi ha dins la caixa: BLAT DE MORO O PANÍS PER FER CRISPETES.





Ara descobrirem què li passa al panís per transformar-se en crispeta. Primer fem crispetes.


Les mengem, unes amb sucre i unes altres amb sal per saber si podem canviar el gust dels aliments.


I expliquem el que ha passat:

Primer hi posem sal:



Després li posem sucre:


Per parlar dels diferents gustos hem de buscar informació de les papil·les gustatives. Aprenem que hi ha cinc gustos: Amarg, dolç, salat, àcid i Umami i cadascun es troba en una zona de la llengua.


Per tastar els diferents gustos tastem xocolata i suc de llimona i els posem sal i sucre. Per això portem de casa una cullera i un got.


En acabar preguntem: Es pot canviar el gust dels aliments?

Ot: A les crispetes de colors els hem de posar sucre

Otger: El podem canviar amb sal

Per acabar el sentit del gust, realitzem un producte que ens servirà per poder explicar allò que hem après. Fem un un mapa conceptual dels gustos a la llengua, busquem informació als ipads i realitzem el nostre propi mapa conceptual. Primer relacionem la zona de la llengua amb el gust que percep.







Després enganxem exemples d'aliments que tenen el gust en concret.







I ens queden així:







Per acabar mirem vídeos d'aliments que es fan malbé. I preguntem: Per què creieu que és important el sentit del gust?

Ugo: per saber si una cosa és bona o no ho és

Otger: Per si no s'ha bullit

Ot: Per notar la temperatura del menjar

Carlota: Per veure si està caducat.

Doncs sí, per tot això és important el sentit del gust!


L'OLOR ES VEU? (OLFACTE)

PISTA 2: QUÈ HI HA DINS DELS POTS?

La Lili ens porta la segona pista. Són quatre pots amb uns forats i haurem d'endevinar què hi ha a dins:


Avui ens ens ha portat molts més. Recordem el que vam olorar ahir?

Mirem un vídeo per saber què passa dins del nostre cos quan olorem:



Per acabar, farem un producte que puguem olorar. Farem una colònia!




I ens l'enduem a casa!





ELS DITS PODEN MIRAR? (EL TACTE)

PISTA 3: QUÈ HI HA DINS LES CAIXES?

La Lili ens ha deixat una altra pista perquè descobrim on se celebrarà el seu aniversari. Són caixes numerades i haurem de tocar per tal de saber què hi ha a dins.




Ho anotem a la fitxa fent servir el full giratori:


Fem una reflexió de per què serveix el tacte a la rotllana i molts diem que per agafar coses.

Mirem un vídeo per si allò que hem dit és correcte o no.



En rotllana ens preguntem COM POT LLEGIR LA GENT CEGA? I portem a l'aula un llibre escrit amb Braille per poder-ho experimentar:


També escrivim el nostre nom amb l'alfabet Braille.

Quins tactes hi ha? Per saber-ho fem un circuit sensorial:

El producte d'aquest sentit serà un panell tàctil on cada equip treballarà un tacte diferent.




PODEM ESCOLTAR AMB ELS ULLS? (OÏDA)

PISTA 4: QUÈ SONA?

La Lili ens porta nova pista!! És un vídeo que només podem escolta, fent servir l'oïda descobrim el que sona.




Amb equips cooperatius anem anotant el que creiem que escoltem. Després ho corregim entre tots i totes.

Amb els ipads fem un experiment, escoltem amb els auriculars per quina orella sentim el so i aixequem el dit del costat per on escoltem. Fem servir aquest vídeo:




Si ens faltés aquest sentit, com es podrien comunicar amb nosaltres? És a dir, com podem parlar amb una persona que no hi sent?

Ot: Fent-li imatges amb les mans com si ho estigués escoltant.

Ugo: Fent-li gestos amb les mans, així ho entendrà.

Carlota: No sentirà el què li estem dient.

Bernat: Fent dibuixos en una pissarra.

Pau C: Fent dibuixos en un paper.

Anem-ho a descobrir:



Doncs sí, ens comuniquem amb les mans.

Per saber com es propaga el so, fem un estetoscopi i descobrim que el so passa pel tub fins als altaveus que són els embuts. Mireu, mireu!


COM PODEM LLEGIR UN LLIBRE AMB ELS ULLS TAPATS? (LA VISTA)


PISTA 5: QUÈ PODEN SER AQUESTES FOTOGRAFIES?

L'última pista! Són cinc imatges, les observem i diem què ens sembla que són. Més tard ho corregim entre tots.

Mirem vídeos d'efectes òptics i en creem nosaltres. Amb els ipads fem servir el photo booth per fer fotos distorsionades.



Fem una reflexió sobre què passaria si no hi veiéssim:

Xavi: No podríem menjar, perquè no encertaríem amb la forquilla

Júlia: Xocaríem

Ot: Estaríem cecs, però amb el sentit de sentir, sabríem el que ens faríem i ens escaparíem.

Carlota: Que no sabríem si estem travessant una carretera o no. No podríem agafar el conte.

Pau C: No podríem treballar.

Aleix: No podries jugar al joc del burro.

Arnau: No sabríem què estem menjant

Pau D: No sabríem quin dia és.

Mirem vídeos de gossos pigall, dels sentits que fan servir les persones cegues per desenvolupar-se en el seu dia a dia. Ara, per parelles guiem al company i a les companyes per l'aula i que no es topin amb res.





També juguem amb una pilota sonora tot tancant els ulls. 



Per acabar, pensem com construir un joc per a persones cegues. Hi ha dues idees, fer una torre amb peces de cartó i fer fitxes amb siluetes i que s'hagi de saber què és amb el tacte. Guanya aquesta última.


FASE FINAL


Tornem a fer el Kahoot per adonar-nos de què hem après. Tornem a contestar les mateixes preguntes que al principi.







Un portaveu de cada grup explica als companys i companyes on han deduït que aniria la Lili el dia del seu aniversari:



Fem un vídeo per explicar a la Lili a través de cada sentit, a on creiem que serà la seva festa d'aniversari.


EQUIP ESPORT


ALARMES VERMELLES




UNICORNS MÀGICS




TORTUGUES MARINES





LLEONS



SARGANTANES




Ja està! Hem treballat força i ja hem pogut resoldre l'enigma. Ara ja podem acabar de valorar el pla d'equip a veure en què podem millorar i què estem fent bé.




Un cop vam haver enviat els vídeos a la Lili, ella ens va respondre. Vam endevinar el lloc o no?































Comentaris