QUÈ FARIES SI ET TROBESSIS UN PINGÜÍ A CASA?P5B

 

Comencem nou itinerari amb un correu que ens planteja un repte:

Seguim amb els mateixos cooperatius, però han volgut canviar-se el nom, així que tenim:
UNICORNS

WILYWONKA

POKEMON

TINTIN I ELS NANS

PICATXU

ESTRELLES


La novetat d'aquesta vegada és que ja treballem amb càrrecs, tenim:
SECRETARI/A, AJUDANT, MATERIAL I PORTAVEU










Pensem què faríem si ens trobéssim un pingüí a casa i ho escrivim en un cartronet.
Fem un kahoot per veure'n els coneixements previs que ens demana:

-       Què mengen els pingüins? Peix/enciam/carn/fruita

-       On viuen? Al gel/ sorra/pedres/a tots tres

-       Com neixen? Ou/ panxa/dels dos

-       Qui són els seus enemics? Tauró/ tigre/ vaca/balenes

-       Quantes espècies de pingüins hi ha?   1-5-10-+de10



Demanem que portin contes o informació dels pingüins i fem un racó a la classe.


COM ÉS EL PINGÜÍ PER FORA? 

COM SON ELS PINGÜINS PER FORA?

Fem individualment el dibuix d'un pingüí i n'escrivim les parts que ens sembla que té, després  passem el vídeo dels pingüins




Dibuixem un pingüí gran en un paper d’embalar. Per grups cooperatius recordaran les parts del cos i els PORTAVEUS sortiran, per torns, a escriure les parts del pingüí que recorda el seu equip del que han escoltat al vídeo.

ELS PINGÜINS AMB QUIN ABRIC NEIXEN?

En parlem i pensem d’on creiem que neixen els pingüins. Després mirem les fotos de les cries de pingüí i la seva família, mirem les diferències i en parlem.

QUIN TIPUS DE PINGÜÍ PESA MÉS I QUIN PESA MENYS? PER QUÈ ALGUNS PINGÜINS SÓN MÉS GRANS QUE ALTRES?

Amb la tècnica del llapis al mig, responem entre tots unes preguntes i llavors les corregim per veure on ens hem equivocat:

      On viuen els pingüins

      Sempre viuen al gel?

      Quantes urpes tenen?

      Viuen sols o en colònies?


Fem el primer bloc del Pla d'equip, avaluem el grup i el càrrec de cadascú

Seguim mirant el vídeo  i anem anotant a la pissarra els llocs on viuen els pingüins i l’espècie que els habita. Busquem en un mapamundi i anem posant les espècies de pingüins al seu lloc corresponent, també ho busquem amb boles del mon que han portat alguns nans


Anem als ordinadors a mirar informacions dels pingüins i aprenem un munt de coses, quan tornem fem una fitxa del llapis al mig de les espècies de pingüins que coneixem i en trobem molts







QUIN TIPUS DE PINGÜÍ ÉS MÉS ALT I QUINS MÉS BAIX?

Enganxem el mural al passadís dels 4 tipus de pingüins i ens comparem amb ells en alçada. Hem vist que el pingüí més alt és l'Emperador i alguns nans medeixen com ell, algun és més alt però la majoria son més baixos.


Escollim entre tots i totes fent votacions el pingüí que volem treballar a la nostra classe i després de diferents intents, decidim fer el pingüí blau. Per fer-ne un de plastilina primer anomenem les característiques que ha de tenir per tal que estigui ben fet. Un cop fet, ens posem a fer el nostre pingüí, després amb la base d'orientació veurem si l'hem fet bé o ens cal arreglar-lo.



Per veure si hem après coses, comencem la carpeta d'aprenentatge i contestem les parts de fora del pingüí i on viuen.

COM ÉS EL PINGÜÍ PER DINS?ALIMENTACIÓ I NUTRICIÓ

COM ÉS EL PINGÜÍ PER DINS? Esquelet i òrgans

Mirem com és un pingüí per dins i quins òrgans utilitza en el seu procés d'alimentació i cadascú en fa un dibuix, i d'entre tots els del seu grup en fan un de comú amb les parts que hi ha i com el podrien plasmar en una maqueta i quins materials necessiten. Entre tots i totes han de fer la maqueta, els portaveus l'expliquen al grup classe i rectifiquen allò que s'han oblidat.









COM TROBEN EL MENJAR? I QUÈ MENGEN?

Mirem diferents vídeos de com troben el menjar, com alimenten les seves cries i què mengen i en fem una fitxa, ho sabem molt bé.

COM NEIXEN ELS PINGÜINS?

Mirem les semblances i diferències en com hem nascut nosaltres. Intentem fer-los caminar com si es passessin l’ou entre dos, però és molt difícil i se'ns congelen tots els ous.

Reproduïm amb els nens com es fan les colònies de pingüins











RELACIÓ AMB EL MEDI: PERILLS I HÀBITAT

ON VIUEN ELS PINGÜINS? SEMPRE VIUEN AL MATEIX LLOC?

En un mapamundi fem ratlles amb llana des de casa nostra fins el lloc on viuen els pingüins i els busquem a les tauletes amb el programa del  GOOGLE EARTH


QUI SÓN ELS SEUS DEPREDADORS? QUINES COSES SUPOSEN UN PERILL PER ELLS?

Busquem els depredadors i en fem un llistat en el grup, els portaveus ho expliquen i els companys els avaluen


Fem una sortida a l'Aquarium i els fem preguntes que no sabem, ens ho resolen una mica, gaudim molt de l'excursió i l'acabem al parc fent molta motricitat.








Anem a ordinadors a aprendre a buscar informació sobre l’espècie triada. Cada grup tindrà un ordinador i cada grup en buscarà d'algun aspecte, ho imprimim i expliquem als companys

Maqueta habitat. Primer dibuixem com serà la nostra maqueta: què volem que hi surti, hi haurà plantes, més animals,...Triem el material que necessitem per fer-la.


Expliquem les maquetes als companys i contestem l'Steve que no podem tenir un pingüí a casa perquè no tenim tot el què necessita per viure i així acabem l'itinerari. Repetim el kahoot, fem la carpeta d'aprenentatge i el pla d'equip per veure com hem treballat i si hem de millorar. Hem après moltes coses!






Comentaris