P5A: Quin embolic, per què serveixen els sentits?

ELS 5 SENTITS

Els monstres comencem un nou itinerari d'aprenentatge!

Aquesta vegada ens endinsarem a descobrir i aprendre per què serveixen els sentits. Així, doncs, comencem!! "Quin embolic, per què serveixen els sentits?"


Comencem fent grups cooperatius nous i escollim un nom per l'equip, relacionat amb el que treballarem!

SENTITS


VISTA


OÏDA


OLFACTE


GUST


TACTE

Comencem l'itinerari amb un vídeo d'una nena que es diu LILI i necessita la nostra ajuda. Mireu!

I què creieu que li vam dir a la Lili? Doncs que sí, que l'ajudaríem. No ens perdríem mai una festa!

Fem un Kahoot per saber quins són els nostres coneixements previs sobre el tema que estudiarem i aprendrem.

  • Quants sentits tenim?

  • Amb què toquem una trompeta?

  • Quin és el gust de la llimona?

  • Una colònia porta alcohol?

I anotem quins sentits creiem que tenim.

Mirem la cançó de la Dàmaris Gelabert "Els cinc sentits" per començar a familiaritzar-nos amb el nou vocabulari.


Escoltem també el conte del País dels cinc sentits per veure els òrgans que participen en la percepció dels sentits.


Dibuixem el nostre poble amb els sentits que vulguem!

COMENCEM AMB LA PISTA 1: TACTE

La Lili ens ha deixat una altra pista perquè descobrim on se celebrarà el seu aniversari. Són caixes i haurem de tocar per tal de saber què hi ha a dins. Preparats pel TOCA TOCA.

Fem una reflexió de per què serveix el tacte a la rotllana i molts diem que per agafar coses. 

Mirem un vídeo amb el ipads per si allò que hem dit és correcte o no.



En rotllana ens preguntem COM POT LLEGIR LA GENT CEGA? I portem a l'aula un llibre escrit amb braile per poder-ho experimentar, a més a més, toquem diferents textures amb les parts del cos.


Quins tactes hi ha? Per saber-ho fem un circuit sensorial:


I el producte d'aquest sentit serà un panell tàctil on cada equip treballarà un tacte diferent.


SEGUIM AMB LA PISTA 2: OÏDA
La Lili ens porta una nova pista!! És un vídeo que només podem escoltar, fent servir l'oïda descobrim el que sona.


Amb equips cooperatius anem anotant el que creiem que escoltem. Després ho corregim entre tots i totes.

Com es comuniquen les persones sordes?

A més a més, aprenem a fer el nostre nom.

Amb els ipads fem un experiment, escoltem amb els auriculars per quina orella escoltem el so i aixequem el dit del costat per on escoltem. Fem servir aquest vídeo:




Per saber com es propaga el so, fem un estetoscopi i descobrim que el so passa pel tub fins als altaveus que són els embuts. Podem escoltar el nostre cor!! Mireu, mireu!



SEGUIM AMB LA PISTA 3: VISTA

Tenim cinc imatges, les observem i diem què ens sembla que són. Més tard ho corregim entre tots.

Ens posem unes ulleres i anem a veure l'escola!! Que divertit!

Mirem vídeos d'efectes òptics i ens informem sobre aquest sentit.



També en creem nosaltres. Amb els ipads fem servir el foto both per fer fotos distorsionades. Són divertidissimes i ens va encantar!


Fem una reflexió sobre què passaria si no hi veiéssim, mirem vídeos de gossos pigall, dels sentits que fan servir les persones cegues per desenvolupar-se en el seu dia a dia. Ara, per parelles guiem al company i a les companyes per l'aula i que no es topin amb res.


Per acabar, pensem com construir un joc per a persones cegues. I decidim fer un memory!


SEGUIM AMB LA PISTA 4: GUST
Què hi ha dins la caixa?
Toquem el que hi ha dins i a la rotllana intentem descobrir què és!
BLAT DE MORO O PANÍS PER FER CRISPETES.
Ens les mengem, unes normals, unes altres amb sucre i amb sal, per tal de saber si podem canviar el gust dels aliments.

Per parlar dels diferents gustos hem de buscar informació de les papil·les gustatives. Aprenem que hi ha cinc gustos: amarg, dolç, salat, àcid, umami. I cadascun es troba en una zona diferent de la llengua.



Per provar els diferents gustos, provem xocolata, suc de llimona, sal, sucre i suc de pinya.

Per acabar el sentit del gust, realitzem un producte que ens servirà per poder explicar allò que hem après. 
Fem un mapa conceptual dels gustos de la llengua, busquem informació als Ipads i realitzem el nostre propi esquema.

L'ÚLTIMA PISTA 5: OLFACTE
Comencem fent un joc que ens proposa la Lili, un alumne marxa de la classe i quan torna a entrar, li ha canviat alguna cosa... Què deu ser?
Investiguem i veiem que ara fa una olor diferent!
A més a més, la Lili ens deixa uns pots perquè olorem i endevinem què hi ha dins.

Busquem més informació sobre aquest sentit i mirem vídeos per poder aprendre més coses.



Fem la nostra pròpia colònia! MIREU










FASE FINAL
Finalment, hem gravat un vídeo explicant que hem descobert amb cadascuna de les pistes que ens va portar la Lili i ens hem imaginat on serà la seva festa d'aniversari.

SENTITS

VISTA

OÏDA

OLFACTE

GUST

TACTE


LA LILI ENS CONTESTA I PER FI SABREM ON ES FA LA SEVA FESTA D'ANIVERSARI!!




Comentaris